سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کولر گازی

انواع کولر گازی

کولر گازی معمولاً در چند مدل ساخته می‌شوند:

کولرهای دوتکه

Air cond ext block.jpg
 

کولرهای دوتکه یا اسپلیت از دو واحد مجزا ساخته می‌شوند، یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد در داخل ساختمان جای می‌گیرد.یونیت خارجی و یونیت یا پنل داخلی توسط دولولهء مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط هستند.لولهء باریکتر گاز سرد را از یونیت بالا به یونیت داخلی منتقل میکند و لوله ضخیمتر کار خروج وانتقال گاز گرم را به یونیت و کمپرسور بالا به عهده دارد. این کولر گازی معمولاً دارای دستگاه کنترل از راه دور هستند. این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و کولر گازی اینورتر می‌شوند که در مدل اینورتر تا حداکثر شصت درصد (البته در شرایط ایده‌آل) از مصرف انرژی را نسبت به مدل معمولی کاهش می‌دهد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، در ظرفیت‌های پایین ساخته می‌شود و دارای حالت گرمایش نیز هست. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل است و به دلیل شکل آن، برای فضاهای کوچک اجاره‌ای یا استفاده موقت استفاده می‌شود. تمام بخش‌های مختلف کولر گازی پرتابل از جمله کندانسور، اواپراتور و... در یک مجموعه جا گرفته‌اند و در حالت سرمایش، گرمای موتور از طریق لوله خرطومی پشت دستگاه به بیرون انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه، این لوله خرطومی باید به پنجره یا منفذی که هوا را به بیرون انتقال می‌دهد وصل گردد. در غیر این صورت، گرمای خارج شده از هوا دوباره از طریق همین لوله خرطومی به فضا برمی گردد و کار تهویه و سرمایش به درستی انجام نمی‌شود. اما در حالت گرمایش، نیازی به این کار نیست. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام می‌شود که زیاد مقرون به صرفه نیست. اما امکان استفاده از این حالت در کولر گازی پرتابل در نظر گرفته شده است.

کولر گازی پنجره‌ای

این کولر گازی به دلیل نداشتن ریموت کنترل و نداشتن حالت گرمایش، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کولر گازی پنجره‌ای دارای ایراداتی است. از معایب این نوع کولر گازی، نداشتن ریموت کنترل و مصرف بالای برق و ایجاد سر و صدای زیاد است.

چگونگی سرماسازی

داخل یونیت خارجی دستگاه یک کمپرسور گاز و یک کندانسور و یک فن خنک کننده کندانسور می باشد که عملکرد آن همانند یخچال و فریزر می باشد. بدین صورت که کمپرسور گاز را کمپرس کرده و راهی کندانسور و سپس از طریق لوله های رابط به یونیت داخلی می رساند که داخل لوله های مویین این گاز متراکم می شود و باعث می شود گاز از حالت فشرده خارج شود و در کوئل(اواپراتور) گردش نماید. گازی که در کوئل میچرخد، در حال جوشیدن است که گرمای مورد نیاز خود برای جوشش را از مولکولهای هوای گرمی که به فین های کوئل برخورد می‌کند بدست می‌آورد، بنابراین مولکولهای هوا سرد شده و سبب کاهش دمای محیط می‌شود، سیکل حرکت هوای محیط که به صورت بسته انجام می‌شود به عهده فن (blower) می‌باشد.

مقایسه کولر گازی با کولر آبی

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است. زیرا:

  • به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد و در واقع تهویه مطبوع را حاصل می‌کند، زیرا هم رطوبت، هم دما را کاهش می‌دهد و هم با داشتن فیلتر ذرات معلق در هوا را با فیلتر خود از هوای اتاق جدا می‌کند.
  • برخلاف کولرهای آبی، رطوبت را افزایش نمی‌دهد. یعنی تهویه مطبوع را حاصل نمی‌کند. اسپلیت از این جهت برای محیط‌های شرجی بسیار مناسب است.
  • مصرف انرژی کولر گازی بیشتر از کولر آبی است.
  • کولر گازی در واقع یک موتور گرمایی هست که گرما را از محیط سرد به محیط گرمتر یا بیرون انتقال می‌دهد؛ ولی کولر ابی یا کولر تبخیری گرمای محیط را به آب که مجبور به تبخیر می‌شود در کابین کولر انتقال می‌دهد.
  • در محیطی که کولر گازی نصب می‌شود مکان باید ایزوله باشد با محیط بیرون؛ ولی در کولر ابی محیط ایزوله معنا ندارد چون کولر ابی باید در محیط بیرون نصب باشد.
  • چرخه انتقال گرما در کولر گازی می‌تواند معکوس شود و از آن می‌توان بعنوان بخاری نیز استفاده کرد؛ ولی در کولر ابی این امکان وجود ندارد.

برندهای مختلف کولر گازی

برای خرید کولر گازی در انواع مختلف با برندهای متفاوت به وب سایت کولر گازی مراجعه کنید. این وب سایت در زمینهفروش کولر گازی در برندهای زیر فعالیت دارد.

کولر گازی هایسنس

کولر گازی ال جی

 کولر گازی سامسونگ

 کولر گازی جنرال

کولر گازی تراست

کولر گازی گری

کولر گازی اجنرال


افزایش راندمان کولر گازی

افزایش کارایی و بهره وری کولر گازی 

آب بندی مجاری لوله ها در کولر گازی ، موثر ترین عامل در افزایش بهره وری کولر گازی است. اما عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارند که بهره وری از کولر گازی را افزایش می دهند. به عنوان برخی از عوامل موثر می توان به گزینه هایی نظیر: تعویض فیلتر هوا، حفظ جریان هوا، خرید کولر گازی در سایز مناسب و تمیز کردن فایل های الکترومغناطیسی اشاره کرد.

مسدود شدن کندانسور کولر گازی، موجب کاهش کارایی کولر گازی می شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید مانع از گرفتگی کندانسور توسط برگ و یا سایر مواد دیگر شوید.

اگر تمایل به خرید کولر گازی هستید، کولر گازی با بازدهی بالا را خریداری کنید. رایج ترین رتبه بندی بازدهی برای کولر گازی ، نرخ بازدهی انرژی فصلی (SEER) است. کمترین راندمان برای کولر گازی، SEER 13 است، اما خرید کولر گازی با نرخ بازدهی بالاتر، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

بسته به شرایط آب و هوایی، نرخ بازدهی در کولر گازی متفاوت است. برای مثال در آب و هوای گرم و خشک، باید بر اساس استاندارد رتبه بندی بازدهی انری (EER)، راندمان کولر گازی را بررسی کنید.


کنترل رطوبت در کولر گازی

چگونه رطوبت را در کولر گازی کنترل کنیم؟

درواقع کنترل رطوبت است که موجب نیاز به کولر گازی و سیستم های تهویه مطبوع می شود. عدم کنترل رطوبت در گرما، آب و هوای مرطوب می تواند موجب رشد قارچ ها و بروز سایر مشکلات مربوط به رطوبت شود. رطوبت بالا در محیط داخلی منجر به مشکلات بهداشتی و عدم راحتی می شود.

انواع کولر گازی جدید، علاوه بر خنک سازی محیط، رطوبت را نیز کنترل می کنند. که این عمل را می توانید از آب تولید شده توسط کولر گازی به درستی درک کنید. اما کنترل رطوبت نسبت به وظیفه اصلی کولر گازی که کنترل دما است، از اهمیت کمتری برخوردار است. در واقع کولر گازی نمی تواند مستقلا هردو دما و رطوبت را کنترل نماید.

در اقلیم های گرم و مرطوب، کنترل رطوبت ضمنی که توسط کولر گازی رخ می دهد ممکن است برای حفظ رطوبت داخلی قابل قبول نباشد. حداکثر حذف رطوبت در گرم ترین زمان سال که بیشترین استفاده از کولر گازی می شود، اتفاق نمی افتد، بلکه زمانی رخ می دهد که در دوران معتدل سال که کولر گازی کمترین کاربرد را دارد، قرار داریم.

با این حال برخی از انواع کولر گازی هستند که با قابلیت کنترل رطوبت مستقل به وجود آمده اند. این کولر گازی مشکل انواع معمولی کولر گازی که قادر به کنترل رطوبت به حد کافی نبودند را برطرف می نماید. بنابراین اگر در محیطی مرطوب زندگی می کنید و قصد خرید کولر گازی را دارید، علاوه بر قیمت کولر گازی به ویژگی کنترل رطوبت در کولر گازی نیز توجه نمایید. زیرا این ویژگی در کولر گازی تا حد زیادی در آسایش و راحتی شما تاثیر دارد.


طرز کار کولر گازی

 

طرز کار کولر گازی

وظیفه کولر گازی همانطور که می دانید حذف گرما از داخل محیط و ارسال آن به خارج است. در نتیجه با این عملکرد کولر گازی موجب  خنک شدن محیط داخل می شود. کولر گازی هوای گرم را از خانه خارج می کند و آن را با هوای سرد جایگزین می نماید. در واقع عملکرد کولر گازی به گونه ای است که هوای گرم را از طریق دمیدن آن به داخل مجموعه ای از لوله های سرد که اصطلاحا آن را کویل اواپراتور (evaporator coil) می نامند، خنک می نماید.

عملکرد کولر گازی دقیقا مشابه خنک سازی از طریق تبخیر آب از پوست بدن است.کویل تبخیر با یک مایع خاص به نام  refrigerant (سرد کن) پر شده است که زمانی که گرما را از هوا جذب می کند از حالت مایع به گاز تبدیل می شود. سپس این مایع که حال به صورت گاز درآمده است به کویل دیگری که در خارج از خانه قرار دارد منتقل می شود که در آنجا مجددا گرما از آن گرفته می شود و به مایع تبدیل می شود.

این کویل خارجی در کولر گازی ، کندانسور نامیده می شود زیرا مایع سردکن از حالت گاز به مایع متراکم می شود. یک پمپ که کمپرسور نامیده می شود برای انتقال مایع سردکن بین دو کویل و تغییر فشار مایع استفاده می شود بنابراین تمام فرآیند تبخیر و متراکم شدن مایع سرد کن در کویل مناسب انجام می شود.

انرژی لازم برای انجام تمام این مراحل در کولر گازی توسط یک موتور انجام می شود که کمپرسور را به کار می اندازد. کل سیستم کولر گازی به طور معمول حدود سه برابر انرژی خنک سازی که کمپرسور مصرف می کند را تولید می کند. این بدین دلیل است که تغییر حالت سردکن از مایع به گاز و مجددا از گاز به مایع این امکان را به کولر گازی می دهد تا انرژی خیلی بیشتری نسبت به آنچه که کمپرسور مصرف می کند، انتقال دهد.


راهنمای خرید کولر گازی پرتابل

راهنمای خرید کولر گازی پرتابل

در هنگام خرید کولر گازی در انواع مختلف باید نکاتی را در نظر بگیرید. همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد کولر گازی دارای انواع مختلف از جمله کولر گازی ایستاده ،  اسپیلت ، کولر گازی پنجره ای و کولر گازی پرتابل است. در این مقاله سعی بر این داریم که نکات مهم برای انتخاب و خرید کولر گازی پرتابل را برای شما شرح دهیم.

·         توانایی خنک سازی

اولین و مهم ترین فاکتوری که در هنگام خرید کولر گازی از نوع پرتابل باید به آن توجه کرد اندازه اتاق مورد نظر است که می خواهید از کولر گازی پرتابل در آن استفاده کنید.

نکته بعدی که باید در مورد خنک سازی به آن توجه کرد، مقدار هوای در گردش است که با CFM اندازه گیری می شود. هرچه CFM بالاتر باشد، هوای بیشتری وارد کولر گازی می شود.

گزینه دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که این مدل کولر گازی با حذف رطوبت هوا، موجب خنک شدن اتاق می شود. به همین دلیل ممکن است شما مجبور شوید محفظه آب آن را هرچند وقت یکبار بسته به مدل کولر گازی پرتابل خالی کنید. برخی از مدل های کولر گازی پرتابل دارای طراحی self-evaporating (خود تبخیری) هستند که در آن رطوبت اضافی با سیستم خروج گرما ترکیب می شود و رطوبت را تا حد ممکن تبخیر می کند.

·         هزینه های مصرف انرژی و گواهینامه ها

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کولر گازی پرتابل باید به آن توجه کنید، کارایی انرژی کولر گازی و هزینه های سالانه عملکرد آن است. میزان کارآمد بودن کولر گازی با EER (نرخ بازدهی انرژی) محاسبه می شود. هرچه این مقدار بیشتر باشد، کولر گازی کارآمدتر است. میانگین این نرخ برای کولر گازی پرتابل 9.8 است. علاوه بر این میزان هزینه های عملیاتی سالیانه کولر گازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. میزان این هزینه ها به میزان مصرف شما از کولر گازی پرتابل در طول سال بستگی دارد. به برند و گواهینامه های کولر گازی نیز دقت فرمایید. سعی کنید در هنگام خرید کولر گازی ، کولر گازی را انتخاب کنید که دارای تاییدیه معتبر باشد.

·         توجه به طراحی و قابلیت حمل کولر گازی

این نوع کولر گازی باید قابل حمل، سبک و جابه جایی آن راحت باشد. در هنگام خرید کولر گازی پرتابل به این نکات حتما توجه کنید. علاوه بر این کولر گازی پرتابل باید دارای سیستم خروجی هوای گرم باشد که از طریق یک لوله هوای گرم را خارج می کند.

·         حالت عملیاتی

صرف نظر از نوع کولر گازی ( کولر گازی اسپیلت ، کولر گازی پنجره ای ، کولر گازی پرتابل و یا کولر گازی ایستاده )، بهتر است در هنگام خرید کولر گازی ، گزینه ای را انتخاب کنید که برای راحتی شما دارای چندین حالت عملیاتی باشد. بهترین گزینه برای انتخاب کولر گازی پرتابل، کولر گازی با سه حالت تنظیم سرعت فن ( زیاد، متوسط و کم) است.